「あの年の盛岡2011」を見てきました。I watched a play "Morioka's 2011/3/11".

劇団モリオカ市民公演「あの年の盛岡2011」を見に行ってきました。

f:id:MATSU:20170305134613j:plain

2011年3月11日、東日本大震災
震度6地震に続いて、三陸沿岸を巨大津波が襲いました。
盛岡市は沿岸から100Kmはなれた内陸の中核都市です。

離れているとはいえ、友達や親戚や経済や・・・様々なつながりがありました。
表面的なダメージは沿岸に比べたら少ないものの、震災に強い影響を受ける事になりました。
だけれど、その事が表立って語られる事はごく少ないものでした。

あの時,盛岡で何が起こっていたか。
このお芝居はそれを描いたものです。

www.mfca.jp


パニック、助け合い、ぎりぎりの状況での人間模様。
紙一重の差で運命が分けられてしまうこと。その対比。
明日、来年、その先、先の見えない非常事態。
そんな中にある笑い。小さな芽。

気がついたら。

隣の人も、前の人も、後ろの人も泣いていました。
あっちこっちから鼻をすする音が聞こえていました。
目をつぶって耳をふさぐ人がいました。

ずっとずっと走って来て
ようやく、振り返る事ができた。

終わった後もあの時どうしていたかをずっと話し込んでいました。

普通のお芝居では劇場を出た後は現実で、ああよかったねとフワフワしているのですが
この作品は、お芝居の続きが今ここである・・・地続きなのです。

再公演はしないのかな。
もう一度見たい。もっと沢山の人にみてほしいと思いました。

あの日、どうしていましたか?

f:id:MATSU:20170305163038j:plain


I watched a play "Morioka's 2011".
"Theater company Morioka citizen" is Morioka citizens play Morioka thing.

March 11, 2011, the Great East Japan Earthquake.
Big earthquake and Huge tsunami hit the Sanriku coast.
A lot of people died and the coastal town was destroyed.

Morioka city is located inland 100 km away from the coast.

Damage is less than coast.
But Family,Friends, economy ... There were various connections.

Morioka Affected by the Tsunami.
But, No news, No speak, No tell

Every media go to the coast
What happened in Morioka?

This play painted it.

Panic, Damage, cooperation,
Everybody can not see the end,
Small laughter,Small Sprout.

I was notice it

Neighbors, former people, and behind people were crying.
After I was talking about what I was doing at that time.

I want to see it again
I want you to see more people

What were you doing that day?